ماشین کنترلی | کامیون کنترلی | ماشین آلات راهسازی آرسی

موتور الکتریکی ماشین کنترلی /  RC CAR E-Motors

موتور الکتریکی ماشین کنترلی RC CAR EMOTOR

موتور الکتریکی ماشین کنترلی ، RC CAR E-Motors ، موتور براش ، موتور براشلس ، موتور ماشین آرسی ، موتور ماشین کنترلی اسباب بازی ، موتور ماشین کنترلی حرفه ای ، موتور ماشین بازی ، Brushed Motor ، Brushless Motor

 

موتور الکتریکی ماشین کنترلی /  RC CAR E-Motors

موتور الکتریکی ماشین کنترلی به دو نوع  موتور براش (Brushed) و موتور براشلس (Brushless) تقسیم می گردند.

تفاوت عمده در ساختار این دو سبک موتور همانگونه که از نام گذاری انها مشخص است تفاوت در وجود بخش براس (اصطلاحا ذغال موتور) می باشد.

 

مهمترین معایب موتور براش که باعث استفاده و جایگزینی با موتور Brushless می شود عبارتند از

  • راندمان کمتر و اتلاف انرژی به نسبت براشلس.
  • نیاز به سرویس و نگهداری بیشتر و احتمال خرابی برس.
  • تولید نویز (پارازیت) بیشتر که در زمان استفاده از وسایل الکترونیکی دیگر احتمال ایجاد اختلال را در بر دارد.

 

مهمترین برتری های موتور براشلس ماشین کنترلی

  • راندمان بیشتر.
  • قابلیت دستیابی به دور موتور های بیشتر با دقت کنترل بالا.
  • عدم نیاز به تعویض برس و سرویس دوره ای با فاصله زمانی طولانی تر.

 

عیب موتور براشلس

بر اساس اطلاعات بالا استفاده از موتور های دی سی براش غیر منطقی می باشد ولی شاهد استفاده گسترده از این دست موتور ها پس از چند دهه از اختراع نمونه های براشلس می باشیم که علت آن ساختار طراحی مجموعه وابسته به موتور، بسته به نیاز و همچنین نوع استفاده از موتور و کاهش هزینه راه اندازی بخش محرکه وسیله می باشد چراکه هزینه راه اندازی سیستم محرکه (موتور) از نوع براشلس به علت پیچیدگی و اجزا بیشتر که شامل نیاز به بخش اسپید کنترل (ESC) میشود بالا تر است.

 

تاریخچه اختراع و تولید موتور براش و براشلس

تولید و اختراع موتور های براش به قرن 19 میلادی باز میگردد که از آن زمان  رفته رفته بسیار پرکارد شد. تا جایی که در اکثر لوازم الکترونیکی خصوصا با ساختار و بخش های مکانیکی می توان ردی از ان مشاهده نمود. ماشین های رادیو کنترلی الکتریکی و انواع مدل های پروازی ابتدایی نیز از موتور الکتریکی (DC Brushed E-motor) جهت تامین نیروی خود استفاده می نمودند.

موتور های براشلس دارای سابقه کمتری از زمان پیدایش بوده و طرح اولیه ان در سال 1962 و تولید انبوه ان بصورت مدرن در سال 1980 شروع شد.

 

نوع موتور الکتریکی در ماشین کنترلی

در ماشین های رادیو کنترلی حرفه ای از نوع الکتریکی بر اساس نیاز و بودجه مصرف کننده مدل های متنوعی با موتور های براس و براشلس وجود دارد که در بسیاری از سبک های قدرتی مانند ماشین کنترلی صخره نورد و برخی و ماشین آرسی افرود حتی در برند های گران قیمت مانند Traxxas ، HPI ، Vaterra  از موتور براش استفاده می گردد.

 

بهترین موتور براش و براشلس

از جمله برترین تولید کنندگان موتور های الکتریکی اسباب بازی و انواع مدل های حرفه ای آرسی خمچون ماشین کنترلی می توان به موارد زیر اشاره نمود

 

منبع: Wikipedia

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید