دسته‌بندی نشده

موتور براشلس چیست؟

موتور الکتریکی براش و براشلس

تفاوت موتور های براش و براشلس / نحوه عملکرد موتور براشلس / انواع موتور های الکتریکی براش و براشلس

موتور الکتریکی

موتور های الکتریکی نیروی الکتریسیته را با استفاده فنآوری الکترومغناطیس به مکانیکی (بیشتر چرخش یک شافت / شفت حول محور خود و یا اصطلاحا حرکت دوار) تبدیل می کنند، البته نمونه هایی با حرکت خطی نیز وجود دارد.

سوال مهم و تکراری در زمان استفاده از واژه براش و براشلس در موتور های الکتریکی “تفاوت بین این دو موتور می باشد؟

پاسخ کامل به این پرسش قدری طولانی و نیازمند استفاده از لغات فنی و اصطلاحات مرتبط است که با توجه به عدم نیاز اساسی به توضیح آن در این بخش از پیچیدگی تشریح اجزاع موتور ها می کاهیم، لذا با ساده ترین کلمات و کوتاه ترین جملات به توضیح آن خواهیم پرداخت:

موتور (پیشرانه های الکتریکی) براش

انواع قدیمی و پایه موتور می باشند که از قسمت هایی همچون:

۱- شفت مرکزی

۲- سیم پیچ

۳- برس – ذغال

۴- آهن ربا

۵- پوسته

۶- درپوش انتهایی موتور

۷- یاتاقان و یا بلبریگ های سر و ته شافت

تشکیل شده اند

موتور (پیشرانه) الکتریکی براشلس

انواع جدید تری هستند با قسمت هایی از جمله:

۱- شافت مرکزی

۲- سیم پیچ

۳- آهن ربا

۴- پوسته

۵- پایه جهت اتصال به شاسی

یکی از نکات مشترک در میان هر دو موتور: بخش دوار (متحرک) و بخش ایستانه (ثابت) است و هر دو با استفاده از قطع و وصل جریان الکتریسیته و بوجود آوردن خاصیت آهن ربایی در سیم پیچ و در نتیجه تاثیر گرفتن از آهنربای دائمی ایجاد حرکت مکانیکی می کنند.

در نگاه اول به لیست قطعات تشکیل دهنده دو نوع موتور الکتریکی فوق فقدان وجود برس در نمونه براشلس مشهود است.

برس (براش) چیست: در موتور الکتریکی برس بمنظور اتصال و برقراری جریان الکتریسیته (ساختاری شبیه کلید) به بخشی خاصی از سیم پیچ موتور در زمان معین است، لذا قطعه ای به نام براس الزامی است، حال در موتور های براشلس به لطف پیشرفت تکنولوژی پس از ده ها سال و تقریبا از بدو ساخت اولین موتور ها این قطعه که مصرفی بوده و از نکات ضعف موتور های براش محصوب می شود حذف گردیده است که در مدل یراشلس وظیفه زمانبندی برای اتصال و برقراری جریان از منبع نیرو به سیم پیچ موتور(آلمیچر) جهت بوجود اوردن میدان مغناطیسی موقت و لحظه ای بر عهده واحد کنترل سرعت و یا “ESC” می باشد.

لازم به ذکر است در موتور های الکتریکی DC کلاسیک سرعت چرخش موتور با استفاده از افزایش ولتاژ انجام می پذیرد و در موتور های الکتریکی براشلس این امر پس انتقال دستور افزایش ولتاژ به واحد کنترل سرعت از طریق این قسمت اعمال میشود و نه مستقیما توسط اپراتور.

نتیجه: همانگونه که از نام و ترجمه کلمه ” brushed & brushless” بر می انگیزد تفاوت اساسی در بودن و یا نبودن برس است.

مزایای وجود برس (براش): موتورهای الکتریکی معمولی برس دار دارای قیمتی بسیار نازل، استفاده بسیار ساده، محدودیت کم، در دسترس بودن قطعات و اجزاع (به ویژه در کشور های غیر پیشرفته)، ساختار ساده و تنوع طولانی به لطف ید طولانی در تولید آنها می توان اشاره نمود

مزایای نبود براس (براشلس): موتور های الکتریکی فاقد براس دارای سرعتی بالاتر، راندمان بیشتر و اصطحلاک کمتری نسبت به رقیب خود هستند

معایب برس دار(براش): اصطحلاک بیشتر، عمر کمتر، راندمان پایین تر.

معایب نمونه فاقد برس (براشلس): این موتور ها گران و نیازمند واحد کنترل سرعت ویژه خود هستند که در صورت خرابی مشکلات بیشتری به همراه دارند. در موتور های براشلس به علت قابلیت جریان کشی بالا فشار بیشتری به باتری ها وارد شده و بر عمر مفید آن تاثیر می گذارد.

البته شایان ذکر است در زمینه وسایل رادیو کنترل پروازی از جمله پهباد های چند موتوره (مولتی روتور های تخصصی) که از مصارف و کاربرد های متنوعی برخوردار می باشند،  موتور های براشلس به علت راندمان و توان بسیار بالا کاربردی تر و رایج تر هستند.

نظر به پرسش های مکرر علاقه مندان به وسایل رادیو کنترلی الکتریکی در رابطه به تصمیم گیری و انتخاب نهایی بین موارد براش و براشلس خصوصا در میان ماشین های الکتریکی آرسی با استفاده از مقایسه دو نمونه میتوان این چنین نتیجه گیری نمود.

نتیجه: انتخاب وسیله رادیو کنترلی (ماشین های آرسی) هماهنگ و مجهز به سیستم براش و یا براشلس بستگی مستقیم به توان مالی، وجود قطعات و لوازم یدکی و  همچنین در نظر گرفتنن میزان نیاز به وسیله ای با راندمان بیشتر و یا کمتر دارد.


مشاهده ماشین آرسی XO1 با موتور براشلس و قابلیت دست یابی به سرعت 160 کیلومتر بر ساعت در حالت فابریک

نوشته های مشابه