کواد کوپتر / هگزا کوپتر و انواع مولتی روتور

مولتی روتور چیست؟ | کواد کوپتر | پهپاد کنترلی

مولتی روتور و انواع پهپاد

کواد کوپتر | هگزا کوپتر | اوکتا کوپتر |  پهپاد  | هلیکوپتر

درباره مولتی روتور (پهپاد های چند موتوره)

انواع درون ؟

پهپاد کنترلی چیست؟

مولتی روتور ها چگونه کار میکنند؟

ساختار UAV؟

نام و معادل های انگلیسی وسایل فوق:

ThreeCopter / QuadCopter / HexaCopter / OctoCopter / DekaCopter etc…

مجموعه واژگان بالا در غالب “MultiRotors” قرار میگیرند که بصورت کلی و عمومی “Drone” نامیده می شوند.( به معنای وسایله پرنده، پرواز، وز وز کردن، زنبور و…)

 “UAV” نیز نام دیگر پهباد (چند موتور های رادیو کنترلی/ مولتی روتورها) می باشد که مخفف “Unmanned Aerial Vehicle” به معنای پهباد / هواپیمای بدون سرنشین است.

مولتی روتور و یا چندموتورها از جمله وسایل پرنده عمود پروازی به شمار می آیند که دارای بیش از دو پیشرانه / موتور (عموما الکتریکی)  برای حرکت به سمت بالا، طرفین، چرخش و یا حرکت افقی می باشند که شامل تری کوپتر، کواد کوپتر، هگزا کوپتر، اوکتا ، دکا کوپتر و…. هستند همچنین قابلیت ارتقا به موتور / پره بیشتر با استفاده از کنترل کننده های پروازی پیشرفته تر نیز وجود دارد.

درون ها که شامل طیف گسترده ای از پرندگان رادیو کنترلی و یا فاقد کنترل (عملکرد برنامه ریزی شده و یا هوش مصنوعی) می شوند روز بروز تنوع و گستردگی بیشتری پیدا کرده و به تکامل می رسند.

 

عملکرد و قابلیت پهپاد های کنترل از راه دور:

پرواز و فرود عمودی در شرایط جوی نا مساعد / سرعت حرکت عمودی و افقی قابل قبول به نسبت سایز، جرم، حجم و مصرف انرژی / راندمان بالای موتور / قیمت تمام شده و هزینه مناسب به نسبت سایر رقبا و تجهیزات پرنده / هماهنگی با تجهیزات، امکانات مدرن و افزودن قابلیت های جانبی  همچنین اپشن های اضافه /  ارتباط و هماهنگی عملکرد با GPS / در دسترس بودن و قابلیت سرویس و نگه داری برای اکثر افراد.

دامنه پهناور عملکرد و هزینه پائین مولتی روتور ها باعث پیشرفت در محبوبیت، کاربرد و رونق در بازار شده است چراکه قابلیت براورده کردن نیاز های تفریحی و علاقیات یک کودک گرفته تا مصارف فوق حرفه ای و تجاری یک شرکت / اورگان بزرگ را پشتیبانی می کند.

مصارف و قابلیت ها:

در مدل های ساده و هابی: استفاده تفریحی و افزایش دقت و هماهنگی فکر، چشم (اعضای درگیر با رادیو کنترل مثل دست) و لذت پرواز دادن یک وسیله رادیو کنترلی.

در مدل های دوربین دار حرفه ای: استفاده از قابلیت تصویر برداری برای مصارف گوناگون از جمله ساخت فیلم و تبلیغات با هزینه بسیار کمتر از استفاده از هلیکوپترهای، نقشه برداری هوایی، زمین شناسی….

در مدل های صنعتی، امدادی و تجاری: سمپاشی هوایی در مصارف کشاورزی، اطفاء حریق و تخلیه عمودی مواد ضد حریق بصورت عمودی بر روی شعله در شرایط  دشوار و خطرناک برای آتشنشانان، انتقال کالای تجاری و دلیوری مرسولات، امداد و نجات همچنین تحویل کمک های اولیه در شرایط سخت و محدودیت های زمانی.

لازم به ذکر است ساختار ویژه این وسایل و قابلیت های منحصر به فرد مولتی روتور ها بسیاری از شرکت های مرتبط به فن آوری های جدید را بر آن داشته تا از ساختار و مکانیزم آدرون ها برای تولید نسل جدید وسایل نقلیه پروازی الهام گرفته و اقدام به تولید اولین مدل های ماشین های پرنده نمایند.


برابر قانونحق نشر مطالب فوق برای وب سایت آسیاوند (www.AsiaVend.com) محفوظ است

 

نوشته های مشابه