ماشین کنترلی | کامیون کنترلی | ماشین آلات راهسازی آرسی

کامیون های کنترلی

کامیون کنترلی بنز آکتروس و اسکانیا قرمز

کامیون های رادیو کنترلی تامیا ساخت ژاپن ( Tamiya  1/14 Scale Semi Tractor Trucks ) که به نام کشنده های رادیو کنترلی و یا تریلی کنترل آرسی نیز شناخته می شوند.

این دست وسایل و سرگرمی های رادیو کنترلی درگروه  مدل های آرسی حرفه ای قرار میگیرند که بیشتر برای کاربران علاقه مند به ماشین های سنگین توسط برند ژاپنی تامیا با بیش از نیم قرن سابقه تولیدات اسباب بازی و ماکت عرضه می گردد.

از جمله سایر تولید کنندگان تریلی شارژی، ماشین های راهسازی کنترلی الکتریکی و یا بنزینی برند های مشهور «LESU» و «HERCULES» می باشد که در این مقاله تمرکز اصلی بر روی محصولات تولید کننده ژاپنی یعنی تامیا می باشد.

انواع کامیون های رادیوکنترلی مقیاس یک چهاردهم Tamiya شامل این موارد می شوند: Grand Hauler / Scania R620 / Scania R470 / Scania R730 / Globe Liner / Knight Hauler / Volvo 8*4 / Volvo FH16 /40 Foot Containers / Mercedes-Benz Actros 3363

کامیون و تریلی های کنترلی 667x400 کامیون های کنترلی

کامیون و تریلی های کنترلی

کِشنده های کنترلی تامیا

در این مقاله به اطلاعات مهم و کاربردی برای آشنایی بیشتر عموم در خصوص کیت های کامیون برند تامیا و سایر برند های معتبر با استاندارد TAMIYA می پردازیم تا علاقه مندان به این دست وسایل با اطلاعات دقیق تری اقدام به پیگیری اخبار و خرید آن نمایند.

کامیون مدل اسکانیا R620 برند تامیا سری کنترلی 533x400 کامیون های کنترلی

کامیون مدل اسکانیا R620 برند تامیا سری کنترلی

پیش از هرچیز باید به توضیح و معرفی بخش هایی که از عناوین و اسامی تخصصی برخورداند بپردازیم تا در صورتی که شما با این وسایل آشنایی کامل ندارید نسبت به اصطلاحات مربوط به کیت کامیون در حد مطلوب آشنا شوید

اطلاعات مهم کیت کشنده های آرسی

کیت: بصورت کلی همان گونه که به واژه کیت “KIT” اشاره شد، کشنده های آرسی تامیا از طرف تولید کننده در ژاپن بصورت کیت و قطعات جدا از هم تولید و عرضه میگردند. به عبارت دیگر کیت ماشین کنترلی / کامیون کنترلی به معنی عرضه وسیله و کالای مورد نظر بصورت قطعات جدا و باز می باشد که آماده استفاده نیست و خریدار باید پس از دریافت جعبه کامیون کنترلی شروع به اماده سازی و نصب بخش های مختلف آن مطابق دستور العمل مندرج در دفترچه راهنما نماید.

مقیاس: (نسبت مدل رادیو کنترلی به نمونه واقعی خود) در کامیون های Tamiya اسکیل 1/14 است یعنی در صورت بزرگ نمایی چهارده برابری سایز ماکت (کشنده کنترلی) با اندازه کامیون واقعی برابر خواهد شد و یا به عبارتی اگر ابعاد مدل واقعی را چهارده بار کوچک نماییم با سایز و ابعاد نمونه اسباب بازی یکسان خواهد بود.

مونتاژ: اسمبل و سرهم بندی قطعات جدا از هم (چیزی شبیه پازل) را مونتاژ می نامند. بخش های متعدد شاسی، اتاق، گیربکس، دیفرانسیل، سیستم انتقال نیرو و تعلیق در جعبه جدا و کاملا شبیه نمونه واقعی است که با استفاده از دفترچه راهنما و بر اساس ترتیب مندرج در صفحات مختلف باید مونتاژ شود.

رنگ آمیزی: بصورت پیش فرض بدنه کامیون فاقد رنگ بوده و نیاز به رنگ آمیزی توسط خریدار دارد که به دو روش استفاده از اسپری های ویژه رنگ پلاستیک ” Tamiya Color Spray Paint”  سری TS تولید شده توسط کمپانی تامیا و یا رنگ زدن بدنه با استفاده از رنگ های مخصوص موجود در بازار توسط فرد ماهر صورت می پذیرد (با استفاده از سایه پاش و یا ایر براش) که در صورت رنگ آمیزی توسط رنگ های خودرویی باید از آستر ویژه پلاستیک پیش از پوشش رنگ اصلی استفاده شود که البته اکثر نقاشان خودرویی و یا ماکت سازان حرفه ای با نحوه رنگ آمیزی روی چنین سطوحی آشنایی کامل داشته بنابراین پیشنهاد میگردد انجام چنین مواردی را به افراد با تجربه و متخصص محول نمایید.

استثنا: در بعضی موارد بصورت تولید محدود ، بدنه (اتاق) کامیون از قبل توسط تولید کننده رنگ آمیزی شده (رنگ خورده و آماده استفاده است) که بر روی جعبه رنگ اتاق درج و توضیح داده شده است. لازم به ذکر است در چنین مواردی فقط اتاق پیش تر رنگ آمیزی شده و سایر بخش ها همچنان جدا می باشد و نیاز به مونتاژ وجود دارد.

بخش های موجود در جعبه: همان طور که پیشتر اشاره شد، کیت کشنده های تامیا فاقد بخش های الکترونیکی است و صرفا قسمت های مکانیکی در جعبه قرار دارد که در صورت عدم خرید قسمت های الکتریکی، کامیون آماده شده فقط مناسب دکوراسیون خواهد بود.

جعبه مدل کنترلی کامیون اسکانیا برند تامیا ساخت ژاپن 533x400 کامیون های کنترلی

جعبه مدل کنترلی کامیون اسکانیا برند تامیا ساخت ژاپن

از جمله قسمت های موجود در جعبه Tamiya RC Trucks می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بدنه / اتاق کشنده (کامیون) مقیاس 1/14 بدون رنگ
  • بخش های تزئینی مربوط به اتاق ماشین از جمله آینه، شیشه ها، داشبورد، در مواردی صندلی (بسته به مدل ماشین)، چراغ ها، سپر، جلو پنجره ای و سایر موارد
  • شاسی فلزی و اتصالات مربوط به شاسی شامل ده ها قطعه
  • موتور الکتریکی (تنها بخش الکتریکی عرضه شده به همراه ماشین در بیشتر موارد موتور است)
  • گیربکس (جعبه دنده 3 سرعته) بصورت قطعات جدا شامل چرخ دنده، شفت، پوسته گیربکس و سایر اتصالات
  • چرخ ها که بصورت جدا شامل رینگ و لاستیک هستند و باید مونتاژ شوند
  • بخش های مختلف کمک فنر و سیستم تعلیق
  • سیستم انتقال نیرو و گاردن

به عبارت دیگر با استفاده از بخش های موجود در جعبه یک ماکت کامل کامیون برای استفاده در دکور قابل اماده سازی می باشد که قابلیت حرکت نداشته وصرفا برای تزئین و کلکسیون مناسب است.

پک و بسته های حاوی پیچ و قطعات کشنده رادیو کنترلی Tamiya 533x400 کامیون های کنترلی

پک و بسته های حاوی پیچ و قطعات کشنده رادیو کنترلی Tamiya

*نکته: لازم به ذکر است درون جعبه مدل آرسی صدها پیچ در پک و بسته بندی های پلاستیکی با کد و علائم مشخص وجود دارد که مطابق تصاویر و اطلاعات دفترچه راهنما است.

پیشنهاد می گردد پیش از باز کردن جعبه و بسته قطعات خصوصا پیچ ها نسبت به تهیه قوطی های متعد و یا قفسه های کوچک دارای جعبه های پلاستیکی کشودار  اقدام نمایید تا نگهداری پیچ های موجود هر پک در کشو و درج شماره یا حرف انگلیسی روی آن براحتی انجام پذیرد و زمان جستجو برای پیچ و یا قطعه مورد نظر براحتی به محل نگهداری پیچ ها مراجعه شود. در غیر این صورت با حجم و تنوع زیاد پیچ و قطعات کوچک احتمال سردرگمی زیادی وجود خواهد داشت.

بخش هایی که در جعبه کیت ماشین سنگین کنترلی وجود ندارد

تنها بخش الکتریکی موجود در جعبه کامیون موتور الکتریکی براش 540 است ولی برای حرکت ماشین باید سایر قسمت های برقی بصورت جدا خریداری شوند که شامل این موارد می باشد:

  • فرستنده و گیرنده رادیویی حداقل 4 کانال – درصورت عدم علاقه به راه اندازی گیربکس 3 سرعته میتوان از رادیو کنترل 2 کانال نیز استفاده نمود (یک کانال جهت حرکت و یک کانال فرمان) و در صورت تمایل به آپشن های فوق تخصصی رادیو کنترل های بیش از 6 کانال پیشنهاد می گردد.
  • باتری لیتیومی 7.4 ولت با ظرفیت 1500 الی 3000 میلی آمپر با نرخ تخلیه 15 سی به بالا و یا باتری نیکل 7.2 ولت با ظرفیت 1500 الی 3000 میلی امپر
  • شارژر مناسب برای باتری
  • اسپید کنترل
  • سرو سایز استاندارد برای فرمان * یک عدد
  • سرو سایز استاندارد برای گیربکس  (وظیفه تعویض دنده دارد) * یک عدد

حال با تهیه موارد بالا فقط امکان حرکت ماشین آرسی وجود دارد ولی در موارد حرفه ای تر برخی علاقه به نصب آپشن هایی مانند امکان بوق زدن، جفت راهنما، صدای استارت و روشن شدن ماشین، ایجاد صدای کمپرس باد، نور، شبیه ساز لرزش و صدا دارند که باید از کیت شبیه ساز MFC تامیا استفاده نمایند که دارای قیمتی در حدود خود کیت کامیون میباشد. استفاده از شبیه ساز در مدل های رادیو کنترلی ظاهری کاملا واقعی به ماشین میدهد و میتوان صحت این موضوع را در ویدئو ها مشاهده نمود. (در ویدیو کلیپ درج شده در پایین مقاله قابل مشاهده است)

لازم به ذکر است اگر تمایل به حرکت کِشنده آرسی خود را دارید باید پیش از شروع به مونتاژ کیت کامیون، بخش های الکترونیکی را نیز تهیه نمایید تا قبل از نصب اتاق تمام قسمت ها در جای خود قرار گیرند. نصب بخش های الکترونیکی پس از پایان کار مشکل و همراه با بروز مشکلاتی خواهد بود.

کامیون کنترلی مونتاژ شده اسکانیا برند تامیا 533x400 کامیون های کنترلی

کامیون کنترلی مونتاژ شده اسکانیا برند تامیا

ابزار مورد نیاز برای مونتاژ کامیون کنترلی تامیا

قطعات مورد نیاز در جعبه وجود دارد ولی برای اسمبل نیاز با ابزار می باشد و پیشنهاد می گردد با توجه به حساسیت و ظرافت مدل آرسی (کامیون کنترلی) تا جای ممکن از ابزار با کیفیت و هماهنگ با بخش های مختلف کیت کامیون استفاده گردد.

  • میز کار با نور مناسب و صندلی راحت (مدت معمول برای مونتاژ کامل یک کیت کشنده از جمله رنگ آمیزی و اسمبل بخش های مکانیکی و الکتریکی بسته به مهارت فرد بین 12 الی 36 ساعت می باشد که معمولا روزی 6 ساعت کار پیشنهاد میگردد)
  • کولیس (اجباری نبوده ولی کمک زیادی به دقت انتخاب صحیح پیچ و بخشی از تنظیمات از جمله میله های اتصال فرمان دارد)
  • خط کش
  • پیچ گوشتی ساعتی (در سایز های متنوع و هماهنگ با تمام پیج ها ) از جنس با کیفیت تا صدمه ای به پیچ ها وارد نگردد
  • پیچ گوشتی دو سو و چهار سو سایز متوسط
  • پنس برای برداشتن بعضی از قطعات کوچک از جمله پیچ های ریز و نصب برچسب های تزئینی روی بدنه

توجه: مونتاژ قسمت ها مختلف تریلی RC نیازمند دقت  و توجه به دستورالعمل های مندرج در دفترچه راهنما و با صبر و حوصله می باشد تا از بروز مشکل و صدمه به قطعات جلوگیری و بر کیفیت مراحل اسمبل افزوده گردد.

مشاهده ویدئو کلیپ کامیون های رادیو کنترلی در پیج آسیاوند 457x400 کامیون های کنترلی

مشاهده ویدئو کلیپ کامیون های رادیو کنترلی در پیج آسیاوند

پرسش های متداول 

حتی پس از آشنایی کامل با قسمت های متنوع و ساختار این مدل های جذاب کنترلی پرسش های زیادی در ذهن علاقه مندان به RC Semi Tractor Trucks خطور خواهد کرد که بخشی از رایج ترین آن ها را در ادامه مرور و پاسخ های مربوطه را نیز ارائه میدهیم تا قدمی دیگر در روند آشنایی و ابهام زدایی نسبت به کیت های ماشین سنگین برداشته باشیم.

آیا کامیون های تامیا واقعا ساخت ژاپن هستند و یا ساخت چین؟

کیت کامیون های تامیا کاملا ساخت ژاپن بوده و ارتباطی به چین ندارند. البته نمونه هایی از کامیون آرسی  تولید شده از برند های چینی نیز با کیفیت های متنوع در بازار قابل تهیه می باشند که برخی از کیفیت مطلوبی مشابه تامیا برخوردارند.

چرا قیمت کشنده های آرسی تامیا گران است؟

قیمت دلاری این وسایل ( فقط کیت خام) در محدوده 500 دلار می باشند که با توجه به بازار هدف این محصلات که کشور های توسعه یافته با میانگین درامد چند هزار دلار در ماه برای افراد عادی است چنین قیمت هایی کاملا عادلانه و متناسب با درامد آنها بوده و مشکل عدم سهولت خرید در کشور ما به ارزش پایین واحد پولی و درامد پایین ما درمقابل میانگین جهانی باز میگردد که در صورت عدم توانایی خرید علاقه مندان به مدل های رادیو کنترلی ماشین سنگین مشابه موارد فوق،  تنها راه موجود تهیه مدل های دست دوم و کار کرده و یا خریداری نمونه های چینی عادی می باشد که البته دارای کیفیتی بسیار پایین تر هستند.

نکته دیگر سازگاری فرهنگ عموم با اجناس بی کیفیت چینی با قیمت پایین و عدم آشنایی و اطلاع از موارد با کیفیت و قیمت هایی متناسب با ارزش کالا می باشد که متاسفانه به علت قدرت خرید پایین و عدم واردات اجناس با کیفیت توسط وارد کنندگان  سودجو طی ده های اخیر رخ داده است تا جایی که اجناس درجه یک بسیار گران به نظر می رسند درصورتی که قیمت آنها کاملا عادلانه و در تناسب کامل با کیفیت، ظاهر و طول عمر آن می باشد. (مطلب فوق در خصوص تمامی وسایل موجود در بازار است) مثال بارز تفاوت کیفیت شامل خودرو چینی درجه 3 و مرسدس بنز S کلاس است و یا گوشی موبایل چینی فیک و پرچمدار سامسونگ / آیفون که به تناسب قیمت بالاتر دارای کیفیتی غیر قابل مقایسه با موارد فیک و بی کیفیت ارزان می باشند.

بنابر این نمی توان محصولات تخصصی و با کیفیت فوق را با اسباب بازی های ساده و ارزان مقایسه نمود.

آیا میتوان مونتاژ را تکمیل و بعدا بخش های الکترونیکی را تهیه نمود؟

بله، ولی پیشنهاد می شود در صورت بهره مندی از بودجه کافی و علاقه به قابلیت حرکت وسیله، بخش های مربوطه را نیز همزمان خریداری و نصب نمایید زیرا پس از مونتاژ ، بازگشت به بخش های اسمبل شده و نصب مجدد تجهیزات قدری زمان بر بوده و احتمال صدمه به رنگ بدنه در زمان باز و بست های متعدد وجود دارد.

آیا میتوانیم خودمان شخصا بدنه کامیون را رنگ کنیم؟

درصورت وجود مهارت کافی و تجربه قبلی برای استفاده از اسپری بله ولی درصورت عدم تجربه و نبود اسپری استفاده از سیستم رنگ با کمپرسور باد به سبک نقاشی خودرو برای افراد عادی و فاقد تخصص اصلا پیشنهاد نمیگردد زیرا احتمال صدمه به بدنه کامیون کنترلی همچنین ورود گاز تینر به ریه و چشمان  فرد وجود دارد.

اگر قصد رنگ آمیزی با استفاده از کمپرسور و پیستوله / سایه پاش /  ایر براش را دارید لطفا بصورت علمی و اصولی اقدام به رنگ آمیزی مدل نمایید تا از صدمه به اجزا کامیون جلوگیری شود.

آیا ممکن است تریلی های کنترلی تامیا در آینده ارزان شود؟

خیر، قیمت های تولید کننده بر اساس ارز های رایج خارجی و دلار است و تنها راه کاهش قیمت افزایش قدرت پول ملی کشور می باشد و یا به عبارت عامیانه پایین آمدن قیمت دلار!

نام بخش پشتی کِشنده چیست؟

به بخش پشتی و متصل به کشنده تریلر گفته می شود که دارای انواعی مختلفی از جمله کفی، ترلر حمل لوله، کفی، یخچال، کانتینر 40 فوت و 20 فوت می باشد و باید بصورت جدا خریداری و مونتاژ شود که میانگین قیمت اکثر تریلر ها (خصوصا کانتینرها) چیزی نزدیک به خود کشنده است.

تریلر و کانتینر چهل فوت تامیا 533x400 کامیون های کنترلی

تریلر و کانتینر چهل فوت تامیا

برخی تریلی ها نیز جهت حمل خاک و به سبک کمپرسی طراحی شده اند که در ادامه یک نمونه آن را با کشنده دماغ دار سبک آمریکایی گرند هولر ملاحظه خواهید کرد.

استفاده از تریلر در حرکت کامیون RC تاثیر بسیار زیادی بر لذت استفاده و افزایش کارایی ماشین سنگین آرسی دارد که درمحصولات تامیا با استفاده از قابلیت تعویض دنده می توان بسته به فشار وارده به کامیون عمل شیف کیربکس را انجام داد و براحتی بار و محموله همراه کشنده RC را به حرکت درآورد.

میز کار برای اسمبل باید چه اندازه باشد؟

بسته به نظم و دقت فرد متفاوت است ولی میانگین یک میز با حداقل ابعاد 60*100 سانتی متر قابل قبول است.

آیا فروشگاه شما بصورت سفارشی کیت خام ماشین سنگین آرسی را رنگ آمیزی و مونتاژ می نماید؟

با عرض پوزش ما تا اطلاع ثانوی از شرایط انجام چنین مواردی برخوردار نیستیم.

چرا کامیون بصورت کامل و با تمام بخش های الکترونیکی عرضه نمی شود؟

علت های متعددی وجود دارد که از مهم ترین آنها می توان به علاقه عموم به اسمبل و مونتاژ بصورت فردی و همچنین آشنایی بسیاری با قسمت های مختلف یک مدل رادیو کنترلی اشاره کرد همچنین لذت اسمبل و حس ساخت یک وسیله زیبا. علت  دیگر یادگیری نظم و ترتیب برای فرد مونتاژ کننده است زیرا با توجه تعداد بالای قطعات نیاز به رعایت دستورالعمل های درج شده در دفترچه به منظور اتمام کار الزامی است و با توجه به سابقه بسیار طولانی شرکت Tamiya در زمینه اسباب بازی های آموزشی و فرهنگ یادگیری در ژاپن توجه به نکات آموزشی در بسیاری از تولیدات تامیا وجود دارد.

علت مهم دیگر در مورد عدم عرضه رادیو کنترل، باتری و شارژر، اسپید کنترل و کیت شبیه ساز پایین امدن سطح قیمت تمام شده برای کالا است، زیرا بسیاری منظور از تهیه این نوع کالا را صرفا خرید یک ماکت کامیون میدانند و نیازی به حرکت آن ندارند به همین جهت با عدم همراهی کیت کامیون تامیا  با وسایل الکترونیکی مانند رادیو کنترل، میانگین قیمت پایین آمده و حق انتخاب برای افرادی که بی نیاز از قابلیت های الکترونیکی وسیله هستند وجود خواهد داشت (می توانند بجای یک کامیون با وسایل الکترونیکی دو عدد کامیون برای دکوراسیون خریداری و اسمبل کنند) و همچنین کاربرانی که امکان صرف بودجه بیشتری را دارند می توانند از تجهیزات و آپشن های مطابق با نیاز و دلخواه خود استفاده نمایند.

به عبارت دیگر با عدم وجود رادیو کنترل، سروو موتور ها، باتری و اسپید کنترل در جعبه کالا دست خریدار برای انتخاب موارد فوق با سلیقه شخصی باز می باشد!

نکته: در مواردی تولیدات ویژه داخل کشور ژاپن برای مصرف کنندگان داخلی این کشور همراه با رادیو کنترل و باتری می باشد که البته دفترچه راهنما نیز به ژاپنی بوده و قیمت بخش های الکترونیکی نیز به آن افزوده می گردد و ایند موارد کمیاب هستند. بنابراین درصورتی که در تصاویری کامیون را همراه با کنترل مشاهده نمودید مربوط به کالاهای مورد سفارشی برای بازار داخلی ژاپن هستند.

برای کامیون های آرسی مقیاس 1/14 تامیا قطعات آپگرید (ارتقاء) وجود دارد؟

بله، جدا از کیت شبیه سایز که یک آپشن اضافه محسوب می شود، امکان تعویض بخش های پلاستیکی با قطعات فلزی زیبا تر نیز وجود دارد. البته میانگین قیمت قطعات آپگرید بسیار بالا می باشد و برای ما با واحد پولی ریالی مقرون به صرفه نیست.

رایج ترین قطعات آپگرید کامیون آرسی:

  • رینگ های فلزی
  • باک سوخت فلزی
  • سپر و گارد
  • روف گارد و پروژکتور
  • آنتن
  • بوق شیپوری فلزی دکوری
  • چراغ های ال ای دی دکوری
  • کیت دود
  • اگزوز آپگرید
  • سیستم تعلیق بادی و حرفه ای
  • برچسب های تزئینی و انواع استیکر
  • چراغ های گردان

نحوه نصب سرو گیربکس (موتور الکتریکی تعویض دنده) از طریق ریموت کنترل چگونه است؟

زمان نصب گیربکس و سروو مربوط به گیربکس طبق دفترچه راهنما اتصالات انجام میشود سوکت مربوط به سروو تعویض دنده در کانال مناسب رادیویی قرار میگیرد که بسته به نوع رادیو کنترل متفاوت است، برای مثال در رادیو کنترل های حرفه ای بیش از 6 کانال یکی از دکمه ها 3 حالته است که برای اتصال به سرو جعبه دنده ایده ال می باشد زیرا جعبه دنده 3 سرعته کامیون های تامیا دارای یک شفت با سه حالت داخل، وسط و بیرون می باشد که مسئولیت قرار دادن دنده در سه حالت سبک متوسط و سنگین را دارد.

با اتصال Gearbox Servo به کانال سه حالته در زمان تغییر حالت دکمه روی فرستنده در هر یک از وظعیت های پایین، وسط و بالا، گیرنده رادیویی (کانال مشابه روی رسیور) کانال مربوط به آن دکمه سیگنال را دریافت و سروو نیز شفت گیربکس را به حرکت دراورده و تغییر حالت شفت و تعویض دنده صورت میگیرد.

به زبان ساده: پیام از طریق فرستنده در دستان اپراتور وسیله کنترلی به گیرنده روی ماشین منتقل می شود و گیرنده (رسیور) نیز سیگنال و جربان برق را به سروو گیربکس منتقل می نماید و سروو با فشار یا کشش شفت گیربکس باعث تعویض دنده می شود.

لازم به ذکر است تعویض دنده باید در حالن سکون و عدم حرکت ماشین انجام شود تا گیربکس آسیب نبیند! یعنی دنده مورد نیاز را انتخاب و سپس ماشین را به حرکت در می آوریم.

MFC چیست؟

مجموعه شبیه ساز صدا، لرزش و نور را به نام Multi-function Unit و به اختصار “MFC” می نامند یک نوع کیت سیمولیتور است که در دو سبک اروپایی و آمریکایی توسط کمپانی تامیا تولید می شود.

کیت شبیه ساز MFC ویژه کامیون های کنترلی تامیا 533x400 کامیون های کنترلی

کیت شبیه ساز MFC ویژه کامیون های کنترلی تامیا

واحد چند منظوره صدا، لرزش و نور شامل کیت الکترونیکی، مکانیکی برای افزایش جذابیت و زیبایی تریلی آرسی می باشد و قابلیت های ظاهری را در ماشین آرسی افزایش می دهد.

برای مثال: چراغ های ال ای دی همراه کیت در بخش کاسه چراغ ماشین نصب و و با توجه به کاربرد هر بخش روشن و بر زیبایی ماشین می افزاید. قسمت لرزش نیز با روشن شدن ماشین باعث بروز ویبره می شود که مانند یک خودرو واقعی حس لرزش بوجود آمده از انجین ماشین به بیننده القا می گردد. در آخر سیستم صوتی در پیکیج کیت سیمولیتور صدای یک کامیون را با استفاده از بلندگوی قوی نصب شده روی ماشین پخش و بر اساس نوع حرکت میزان صدا و دور موتور شبیه سازی می گردد.

لازم به ذکر است به غیر از کیت شبیه ساز فابریک تامیا انواع دیگری از سیمولیتور های با کیفیت از سایر تولید کنندگان در بازار وجود دارد که در مدل های استاندارد و اصلی براحتی بر روی کشنده های آرسی قابل نصب می باشند.

اسپید کنترل ماشین کنترلی چیست؟

اسپید کنترل و یا  به علارتی <ESC> نام یکی از اجزاع مهم مجموعه الکتریکی در مدل های RC است.

این قطعه در مدل های هابی کنترلی از جمله کامیون آرسی، قایق، ماشین، هواپیما، پهپاد و یا هواپیمای رادیو کنترلی الکتریکی مورد استفاده می باشد. وظیفه آن انتقال جریان الکتریسیته به بخش هایی از جمله موتور الکتریکی اسباب بازی (برای مثال ماشین کنترلی) می باشد.

اسپید کنترل براش ماشین کنترلی برند HobbyWing 533x400 کامیون های کنترلی

اسپید کنترل براش ماشین کنترلی برند HobbyWing

بخش فوق با دریافت فرامین از گیرنده رادیویی (رسیور) به میزان مورد نیاز جریان الکتریسیته را به موتور الکتریکی منتقل می نماید و دارای انواعی از جمله براش و براشلس می باشد که با آمپر های مختلف تولید می گردد.

برای مثال: زمان ارسال فرمان حرکت توسط کاربر از طریق ریموت کنترل بخش گیرنده رادیویی (رسیور) نصب شده روی ماشین کنترلی این فرمان را دریافت نموده و به قطعه اسپید کنترل (ESC) ارسال می نماید و اسپید کنترل نیز جریان الکتریسیته را به میزان لازم از باتری به موتور منتقل نموده تا عمل حرکت صورت گیرد.

سروو موتور چیست؟

Servo Motor نام قطعه الکترونیکی است که دارای یک موتور و گیربکس (چرخ دنده) می باشد و از یک شفت خروجی  متحرک برخوردار است که وظیفه چرخش به طرفین را دارد (چرخش به چپ و یا راست) و برای راه اندازی بخش های مرتبط در وسایل رادیو کنترلی سرگرمی، رباتیک و سایر تجیزات الکترونیکی صنعتی کاربرد دارد.

در ماشین های رادیو کنترلی همچنین کامیون کنترلی ها برای نصب بر روی محور فرمان به منظور فرمان دهی و تغییر زاویه محور فرمان استفاده می شود. به این شکل که با دریافت پیام و جریان الکتریسیته از رسیور (گیرنده رادیویی) به میزان مورد نیاز چرخش شفت خروجی سروو اعمال میگردد که باعث تغییر زاویه فرمان می شود.

سروو موتور سایز استاندارد برای کیت ماشین سنگین آرسی 533x400 کامیون های کنترلی

سروو موتور سایز استاندارد برای کیت ماشین سنگین آرسی

البته در کامیون های حرفه ای تامیا یک عدد سروو هم برای تعویض دنده در نظر گرفته شده است.

سروو موتور های دارای ابعاد، کیفیت و قدرت های متنوعی در دسترس هستند که توان آن با معیار کیلوگرم سنجیده میشود. مثلا سروو 10 کیلو، 25 کیلو و یا 35 کیلو گرم.

توجه نماببد، پیش از خرید ین قطعه باید به اطلاعات و سازگاری آن با نیاز خود دقت نمود. فروشگاه آسیاوند ارائه دهنده سروو موتور های تخصصی با کیفیت ویژه ماشین های رادیو کنترلی و انواع کامیون آرسی در ایران.

در بعضی ویدئو های خارجی تک تک چراغ ها با رادیو کنترل خاموش روشن میشود ایا با خرید کیت MFC این قابلیت  برای ما وجود دارد؟

کنترل تمام چراغ ها تنها با خرید کیت شبیه ساز MFC میسر نیست!. در ویدئو های منتشر شده خارجی جدا از استفاده از شبیه ساز از سیم کشی های تخصصی و پیچیده و افزودن قطعات دیگر به مدار الکترونیکی بهره گرفته شده است که آنچنین کاربردی نمی باشد ولی امکانات اصلی و مهم مانند بوق زدن، ایجاد صدای خاموش و روشن انجین و اعمال چراغ راهنما و موارد مهم دیگر در حالت فابریک کیت شبیه ساز مقدور است که کاملا زیبا و قابل قبول می باشد.

برای مثال با فشار اهرم فرمان روی کنترل به هر سمت چراغ راهنمای همان سمت شروع به چمک زدن می نماید و با فشار اندک اهرم گاز رو به جلو صدای افزایش دور موتور همراه با لرزش کابین کاملا طبیعی پخش می شود، زمان روشن شدن رادیوکنترل ماشین استارت میزند، در زمان حرکت و یا ترمز گیری صدای معروف خروج هوای کمپرسور باد مربوط به ترمز پخش میگردد و یا با دنده عقب چراغ سفید نصب شده در پشت ماشین مانند خودرو واقعی روشن میشود و همزان صدای بوق هشدار دنده عقب نیز پخش میگردد.

قیمت کامیون کامل با تمام امکانات، آپشن های مختلف نور، صدا و لرزش همچنین ترلیر پشت آماده حرکت چقدر است؟

ارزش دلاری مجموعه کامل کامیون و تریلر ( کانیتنر متصل به کشنده) با تمام امکانات اصلی که پس از مونتاژ توسط کاربر قابلیت حرکت داشته باشد و از نظر ظاهری مجهز به سیستم های نور، لرزش و صدا مشابه یک ماشین واقعی باشد  همچنین از رادیو کنترل، باتری و شارژ با کیفیت حرفه ای اصلی برای اسمبل و تجهیز ماشین استفاده گردد حدود 1300 الی 1500 دلار است که در صورت تمایل به کاهش کیفیت و یا نصب بخش ها غیر ضروری مانند کیت MFC تامیا می توان در محدوده 500 دلار نیز یک کشنده بدون شبیه ساز و کانیتر و عدم استفاده از بخش های الکترونیکی حرفه ای اصلی صرفا جهت حرکت مونتاژ نمود.

نکته مهم: به قیمت های فوق مبالغی جهت شیپینگ (ارسال چند مرحله ای به کشور) و مخارج جانبی از جمله عوارض همچنین سود فروشنده افزوده میگردد.

علت قیمت گذاری بر اساس دلار چیست؟

برای برخی اقلام که تماما با ارز خارجی تهیه می شوند و در ایران به عنوان کالای لوکس شناخته می گردند (همچون مدل های با ارزش آرسی) با در نظر گرفتن نوسان دائمی قیمت ارز امکان درج مبلغ ریالی و تصحیح ثانیه ای توسط فروشنده وجود نداشته و به همین جهت قیمت دلاری که همیشه ثابت است لحاظ میگردد تا کاربر در هر زمان امکان مراجعه به آگهی کالا و مشاهده قیمت امکان محاسبه قیمت بروز را با توجه به نرخ ارز داشته باشد و خود قیمت کالا را محاسبه نمایند.


نمونه کامیون های مونتاژ شده و آماده حرکت توسط فروشگاه آسیاوند


ویدئو جالب از مدل های ماشین سنگین و انواع کامیون ها

وب سایت رسمی Tamiya

فروش کشنده و تریلر های آرسی در فروشگاه آسیاوند تماما اصلی (ساخت ژاپن) همراه با نازل ترین قیمت و تضمین اصالت کالا می باشد


استفاده از مطالب فوق در سایر وب سایت ها و پیج ها مجاز نبوده و در صورت مشاهده از طریق مراجع قانونی به طور جدی پیگیری حتمی و قطعی به عمل خواهد آمد.

سفارش کامیون آرسی از طریق واتس اپ (کلیک کنید):

نوشته های مشابه

3 دیدگاه در “کامیون های کنترلی

  1. Ghjkl گفت:

    به نظرم اگه موتور بنزینی برای حرکت داشت جذاب تر میشد!!!

  2. Rabrabey گفت:

    سلام و خسته نباشید خدمت دوستان فروشگاه آسیا وند
    توضیحات بسیار عالی بود؛اطلاعات مفید و خیلی ساده و روان؛

دیدگاهتان را بنویسید